sobota, 16 kwietnia 2011

Fiat G.55 Centauro


Fiat G.55 Centauro

Fiat G.55 "Centauro" to ostatni bojowo stosowany myśliwiec konstrukcji inż. G. Gabrielliego. Samolot ten został oblatany 30 kwietnia 1942 roku i był jednym z trzech tzw. "myśliwców 5 serii" (MC.205, Re.2005 i G.55). Został w całości zaprojektowany jako jednomiejscowy dolnopłat samolot myśliwski wykonany w całości jako konstrukcja metalowa. Jego konstrukcja była solidna, podwozie całkowicie chowane w locie miał podnoszoną kabinę, był szybki i łatwy w manewrowaniu, przez co okazał się bardzo popularnym wśród pilotów.



Ministerstwo zamówiło 600 samolotów G.55, jednak do kapitulacji Włoch 8 września 1943 roku w jednostkach bojowych znalazło się 31 egzemplarzy, tylko 16 G.55/0 serii przedprodukcyjnej i 15 G.55/1 początkowej serii produkcyjnej samolotów, zaś do zakończenia działań wojennych, RSI ukończyło 150 sztuk. W nowej konstrukcji wykorzystano wiele elementów Fiata G.50 bis wstawiając nowy silnik Daimler Benz DB605A oraz znacznie wzmacniając uzbrojenie. Po wojnie wyprodukowano 29 samolotów (z tego 10 dwuosobowych) dla Włoskich Sił Powietrznych oraz 45 (15 dwuosobowych G.55B) dla Argentyny.

Dane techniczne: silnik 12 cylindrowy, odwrócony, chłodzony cieczą o mocy 1475 KM typu DB605A Uzbrojenie: 2 wkm 12,7 mm Breda SAFAT zsynchronizowane umieszczone nad silnikiem oraz 2 działka MG151 kal.20 mm umieszczone w skrzydłach poza zasięgiem śmigła oraz działkobMG 151 umieszczone w bloku silnika.

Wymiary: rozpiętość 11,85m, długość 9,37 m, wysokość 3,15m, masa własna 2900 kg, masa startowa 3720 kg, prędkość max. 620 km/h, prędkość wznoszenia l8m/sek, pułap 13 000m, zasięg 1600km.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz