niedziela, 17 kwietnia 2011

Samolot myśliwski Jak-3


Samolot myśliwski Jak-3

Jak-3 powstał w 1943 roku jako kolejna modyfikacja samolotu Jak-1M, w której zmniejszono masę własną, rozpiętość płata, a tym samym i jego powierzchnię oraz poprawiono własności aerodynamiczne. Jak-3 po przejściu prób wiosną 1943 roku został skierowany do seryjnej produkcji w fabryce nr 153 w Nowosybirsku. Pierwsze samoloty dotarły do pułków lotniczych w końcu czerwca 1943 roku. Pierwszą walkę nowe samoloty stoczyły w dniu 5 lipca 1943 roku podczas walk w bitwie na łuku kurskim. Samolot Jak-3 był jednomiejscowym, jednosilnikowym samolotem myśliwskim o konstrukcji mieszanej, zbudowanym w układzie wolnonośnego dolnopłata z chowanym podwoziem.



Kadłub zbudowany w formie kratownicy wykonanej z rur ze stali chromomanganowej 30HGSA, oprofilowany był w części tylnej układem drewnianych żeber i podłużnie, a następnie kryty sklejką brzozową o grubości 3 mm, oklejaną płótnem.

W części przedniej kadłub był kryty odejmowanymi arkuszami blachy duralowej, mocowanymi do kratownicy za pomocą zamków. Pozwalało to na łatwy dostęp do wszystkich mechanizmów. Ramę silnika wykonano jako jedną całość z kratownicą kadłuba, co znacznie upraszczało technologię. Kabina pilota kryta była osłoną kroplową, złożoną z trzech części, wykonanych ze szkła organicznego. Dwie z trzech części, przednia i tylna, mocowane były do kozłów przeciwkapotażowych, stanowiących jedną całość z kratownicą kadłuba.

Część środkowa ruchoma odsuwana była do tyłu. Kabinę pilota wyposażono w pełen zestaw przyrządów kontroli: pracy silnika, instalacji tlenowej i elektrycznej, pneumatycznej oraz pilotażowo-nawigacyjnych do lotów dziennych i nocnych. Ochronę pilota stanowiły: płyta ze szkła pancernego wraz z płytką stalową, chroniące pilota od tyłu i góry, fotel wykonany z blachy stalowej o grubości 9 mm oraz pancerna osłona lewej ręki, mocowana do lewej burty i wykonana ze stali o grubości 9 mm. Od przodu osłonę pilota stanowił silnik.

Zespół napędowy stanowił dwunastocylindrowy silnik M105 PF w układzie V o mocy 1260 KM chłodzony cieczą, który napędzał trójłopatowe śmigło metalowe o zmiennym skoku sterowane hydraulicznie.

Wprowadzenie do walk samolotów Jak-3 przyczyniło się do uzyskania przez lotnictwo radzieckie zdecydowanej przewagi w powietrzu. Wszystkie samoloty myśliwskie niemieckie jak i ich sojuszników ustępowały prędkością i zwrotnością samolotom Jak-3. Doskonały własności Jak-3 były bowiem najlżejszym samolotem myśliwskim II wojny światowej, wyposażonym w silne uzbrojenie strzeleckie.

Ogółem wszystkich odmian samolotu Jak-3 wyprodukowano 4848 sztuk. Po zakończeniu działań wojennych samoloty Jak-3 stanowiły, obok samolotów Jak-9P i samolotów Ławoczkina podstawowy sprzęt w radzieckich pułkach myśliwskich, a po 1948 roku były zastępowane przez odrzutowe samoloty myśliwskie Jak-15 i Jak-17.



Dane techniczne
Wymiary: rozpiętość 9,2 m, długość 8,5 m, masa całkowita 2650 kg, własna 2105 kg, prędkość maksymalna 660 km/h, pułap 10 800 m, zasięg 900 km, uzbrojenie 2 nkm 12,7 mm, 1 działko 20 mm, 6 niekierowanych pocisków rakietowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz