środa, 10 sierpnia 2011

Największy radziecki bombowiec Pe-8


Największy radziecki bombowiec Pe-8


Prototyp tego samolotu, opracowano w 1936 rodu w biurze konstrukcyjnym gen. Andreja Nikołajewicza Tupolewa, początkowo był on oznaczony symbolem TB-7 (ANT-42). W 1942 roku został on zmodyfikowany i otrzymał nazwę Pe-8, dla uczczenia zmarłego w tym samym roku inż. Petlakowa, pod którego kierunkiem udoskonalono ten typ.

Samolot ten miał wysoki pułap operacyjny i bardzo dużą prędkość. Według licznych opinii pilotów testujących ten samolot są tylko bardzo dobre. Samolot ten na wysokości 10000 metrów pod względem osiągów przewyższała wszystkie europejskie myśliwce. Zdanie to wypowiedział Generał major lotnictwa Piotr Stefanowski. Natomiast generał major lotnictwa Szumichin powiedział, że TB-7 na pułapie 10000 metrów i wyżej był poza zasięgiem większości samolotów myśliwskich a na pułapie 12000 metrów był poza zasięgiem artylerii przeciwlotniczej.

Możliwości samolotu zademonstrowano aliantom jesienią 1941 roku kiedy to radziecka delagacja rządowa miała się udać na konferencje do Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Na zachodzie oczekiwano, że delegacja radziecka przybędzie drogą przez Syberię i Alaskę. Jednak samolot z delegacją przyleciał do Londynu przez okupowaną Europę a niemieckie służby przeciwlotnicze nawet nie zauważyły przelotu samolotu. Następnie delegacja poleciała do USA i powrócił tą samą drogą do Moskwy.

W ówczesnych czasach problemem było rozrzedzone powietrze na dużych wysokościach z powodu braku tlenu silniki traciły moc i dławiły się. Rozwiązanie problemu znalazł konstruktor Władimir Petlakow. Jego technologia została uznana za ściśle tajną. Rozwiązanie polegało na zastosowaniu piątego silnika. TB-7 miał cztery silniki i śmigła. Piąty silnik zamontowano w wewnątrz samolotu za kabiną załogi. Silnik włączał się na dużych wysokościach i uruchamiał centralny system tłoczenia dodatkowego powietrza.

Dane techniczne:
Rozpiętość 39,010 m, długość 23,59 m, masa startowa 32 tys. kg, prędkość maks. 430 km/godz, zasięg 6000 km, udźwig 400 kg. Napęd: cztery silniki ASz-82FN chłodzone powietrzem, o mocy 1850 KM każdy. Łącznie radziecki przemysł lotniczy wyprodukował 79 egzemplarzy tych doskonałych samolotów, które wsławiły się m.in. pierwszymi nalotami radzieckimi na Berlin oraz przelotem z delegacją rządową z Moskwy przez Anglie, do Stanów Zjednoczonych w 1942 roku.

opracowano na podstawie Wiktor Suworow Dzień "M"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz