niedziela, 15 stycznia 2012

Polski Fiat 621


Polski Fiat 621


Na początku lat 30-tych, kiedy po rozpoczęciu produkcji okazało się, że samochód ciężarowy Ursus A nie najlepiej dostosowany jest dla potrzeb wojska, postanowiono poszukać takiej firmy produkującej samochody, której wyroby mogłyby spełniać wszelkie wymagania stawiane przez wojsko. W końcu postanowiono podpisać umowę z włoską firmą FIAT na produkcję kilku typów samochodów w Polsce. Umowę z FIAT-em podpisały 21-09-1931 roku Państwowe Zakłady Inżynieryjne w Warszawie (PZInż.) podległe Ministerstwu Spraw Wojskowych. Umowa podpisana została na 10 lat i dotyczyła uruchomienia produkcji samochodów Polski Fiat 508, 621L i 621R. Samochody Polski Fiat 621 rozpoczęto produkować seryjnie na początku 1935 roku, a ich produkcja trwała nieprzerwanie aż do wybuchu wojny.



Samochody ciężarowe budowano w Fabryce Samochodów Osobowych i Półciężarowych PZInż. w postaci kompletnych podwozi z przegrodą czołową (oddzielającą przedział kierowcy od komory silnika) zaopatrzoną w deskę rozdzielczą z pełną aparaturą i z urządzeniami sterowniczymi, dzięki czemu samochody mogły być objeżdżane i transportowane na kołach, jedynie po uprzednim ustawieniu na ramie prowizorycznego siedzenia dla kierowcy.

Łącznie wykonano ich 5500 w różnych wersjach i standardach oraz 3900 podwozi typu 621L i 2850 typu 621R do skarosowania. Do tego doliczyć można 350 warsztatów polowych, sanitarek i autobusów, a także 350 samochodów półgąsienicowych wz.34 i ciągników C4P oraz sanitarek półgąsienicowych. Polskie Fiaty 621 produkowane były nie tylko jako samochody skrzyniowe, ale także jak warsztaty polowe wz.38, transportery czołgów TKS, cysterny ze zbiornikami paliwa na 1800 l, cysterny do wody, polewaczki drogowe, sanitarki i wozy strażackie, ciągniki siodłowe, autobusy oraz samobieżne armaty przeciwlotnicze 75 mm wz.14 Tur. Cena jednostkowego samochodu w 1939 roku wynosiła 10500 zł.

Samochody były początkowo montowane z włoskich podzespołów, lecz bardzo szybko uruchomiono ich krajowe wytwarzanie i już w drugiej połowie tegoż roku tylko 13,7% części pochodziło z zagranicznych fabryk. W 4 lata później liczba ta zmalała do 10% - podstawowymi importowanymi elementami były wówczas tylko gaźniki i łożyska toczne. Należy tu dodać, że większość podzespołów ciężarówki dostarczali na zamówienie PZInż wyspecjalizowani krajowi kooperanci.

Ponadto silniki Polski Fiat 122B zastosowane w ciężarówkach wykorzystano w czołgach TKS, TKF, C2P. Produkowane ciężarówki były ciągle modyfikowane, przez co różniły się od siebie nie tylko szczegółami konstrukcyjnymi, ale także i innymi modyfikacjami, przede wszystkim kabiny kierowcy, przednich błotników, skrzyni ładunkowej. Samochody ciężarowe Polski Fiat 621 wszystkich wersji i specjalności wyruszyły 1 września 1939 roku na wojnę, przemierzając wszystkie szlaki bojowe Wojska Polskiego, będąc na wyposażeniu większości jednostek wojskowych w trakcie Kampanii Wrześniowej.

Dane techniczne:
Ciężar własny - 2.35T, Osiągi: szybkość max - 55 km/h, Zużycie paliwa - 25 litrów/100 km, Wymiary:
długość 578 cm, szerokość 207 cm, wysokość 262 cm.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz