Zdobyczny Ki-84 |
Ponieważ Japonia zaczęła przeżywać trudności z surowcami strategicznymi to skonstruowano wersje z zastosowaniem materiałów zastępczych na przykład drewna (Ki-84II, Ki-106) oraz stali (Ki-113). Łącznie wyprodukowano 3514 sztuk wersji Ki-84I, gdyż innych nie wdrożono do seryjnej produkcji.
Pierwsza misja bojowa, jaką wykonały samoloty, odbyła się w Chinach w pobliżu Hankowa w 1944 roku i służył w innych miejscach, takich jak Tajwan, Wyspy Filipińskie, Okinawa i Japonia Właściwa. Ki-84 imponowali Aliantom po wojnie. Testy przeprowadzone przez armię Stanów Zjednoczonych wykazały, że samoloty Ki-84 mogą osiągnąć prędkość 689 kilometrów na godzinę i mogą wymanewrować praktycznie każdy myśliwiec, którego używali podczas wojny. Wielu przechwyconych myśliwców Ki-84 było używanych w chińskiej komunistycznej armii aż do lat 50. XX wieku.
Myśliwiec ten był jednomiejscowym dolnopłatem z chowanym podwoziem o konstrukcji metalowej.
Napęd: silnik 18 cylindrowy, w układzie podwójnej gwiazdy, typu Nakajima Homara Ha-45 Model 11 o mocy 1900 KM.
Uzbrojenie: dwa działka kal. 20 nim Ho-5 w skrzydłach, 2 n.k.m. kal. 12,7 mm Typ 103 umieszczone nad silnikiem (wersja Ia), cztery działka kal. 20 mm, z tego dwa w kadłubie i dwa w skrzydłach (lb); dwa działka kal. 30 mat Ho-105 w skrzydłach i dwa działka kal. 20 mm w kadłubie (lc); oraz dwie bomby po 250 kg max.
Wymiary; rozpiętość 11,23 m; długość 9,92 m; wysokość 3,38 m; masa własna 2680 kg, masa max. 41 50 kg. Osiągi: prędkość 624 km/h; pułap 10500 m; zasięg 1650 km (baz dodatkowych zbiorników), 2920 km (ze zbiornikami dodatkowymi).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz