niedziela, 15 stycznia 2012

Samochód pancerny Sd.Kfz.263


Samochód pancerny Sd.Kfz.263


Prace nad wyprodukowaniem następcy niemieckiego ciężkiego samochodu pancernego Sd.Kb.231 6x4 trwały już od 1934 roku W trakcie długich prób zdecydowano się na rozpoczęcie produkcji ciężkiego samochodu pancernego Sd Kfz.231 z 4 osiami, z których każda była napędzana.

W 1937 roku wprowadzono do produkcji seryjnej pojazd Sd Kfz.231 „8-Rad . który stał się bazą do produkcji całej serii innych pojazdów na jego podwoziu, w tym samochodu pancernego Sd.Kfz.232. wozu dowodzenia Sd.Kfz.263. działa samobieżnego Sd.Kfz.233. Produkcję pojazdów zakończono w październiku 1942 roku po wyprodukowaniu 1235 pojazdów wszystkich wersji.



Wozy dowodzenia Sd.Kfz.263 wykorzystywane były przez wojsko już od szczebla batalionów zmotoryzowanych. Miały one bardzo silne, jak na tamte czasy wyposażenie radiowe, tzn radiostacje o mocy 100W Sd.Kfz.263 używane były od 1937 roku brały udział w aneksji Austrii i Czech, a od 1939 roku w walkach na wszystkich frontach II wojny światowej.

Na etapie rozwoju zdecydowano się nie instalować armaty, pozostawiając jedynie karabin maszynowy dostępny do czołowej obrony, a jego amunicja została zmniejszona z 1000 do 750 pocisków.

Jednak w porównaniu z innymi wersjami ośmiu-kołowych pojazdów opancerzonych, ta wersja została wyprodukowana w niewielkiej liczbie egzemplarzy - tylko 240, a ostatni samochodów wyprodukowano w 1943 roku. Taka mała liczba wyprodukowanych pojazdów była częściowo ze względu na wysoki koszt tego samochodu pancernego: około 57000 Reichsmarek, podczas gdy koszty Sd.Kfz.231 był mniejszy niż 50000 Reichsmarek.

Później, w czasie remontu, niektóre z Sd.Kfz 263 (8 -Rad) samochody były przebudowywane i wyposażone według specyfikacji Sd.Kfz 233. Pod koniec 1944 roku samochody te przeznaczone do ofensywnej taktyki były mniej użyteczne, a tylko jeden pojazd Sd.Kfz.263 (8-Rad) służył w jednostkach wojskowych do końca wojny.

Dane techniczne

Długość całkowita 5850 mm
Szerokość całkowita 2200mm
Wysokość 2900 mm
Dopuszczalna waga 8680 kilogramów
Silnik Büssing NAG L8V
Maksymalna moc 180 KM
Biegi 6 (3 przód, 3 tył)
Maksymalna prędkość 100 kilometrów na godzinę
Średnica zawracania 10,5 m
Rozstaw osi 1350 + 1400 + 1350 mm
Prześwit 270mm
Dopuszczalna waga 8680 kilogramów
Załoga 5 ludzi
Zakres 300 km na drodze, 150 km w terenie
Zdolność pokonywania 30 °
Uzbrojenie jeden karabin maszynowy MG34

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz