Niszczyciel eskortowy ORP Ślązak
Niszczyciel eskortowy „Ślązak" (typu „Hunt 2" został zbudowany jako HMS „Bedale" - w angielskiej stoczni Hawthorn Leslie, Hebburn w latach 1940-1942. Zwodowany został 23-07-1941 roku i ukończony 09-05-1942 roku, trafił pod polską banderę jeszcze przed całkowitym wyposażeniem: 17-04-1942 roku. Przekazanie okrętu Polskiej Marynarce Wojennej, które miało miejsce w Newcastle na rzece Tyne, nastąpiło na podstawie protokołu z 03-12-1940 roku do umowy miedzy rządem Wielkiej Brytanii i Rzeczypospolitej z 18-11-1939 roku.Od wcielenia w skład PMW do sierpnia 1942 roku ORP „Ślązak" (L26) pełnił służbę patrolową i w osłonie konwojów w kanałach Angielskim i Brystolskim. W dniach 17-18.08.1942 roku odznaczył się w operacji pod Dieppe. 19-11-1942 roku uczestniczył w wypadzie do wybrzeży francuskich i w walce z artylerią nadbrzeżną. Od maja 1943 roku eskortował konwoje na Morzu Śródziemnym. 10-07-1943 roku znalazł się w składzie zespołu osłaniającego alianckie wojska podczas inwazji na Sycylię.
W dniach 8-12.08-1943 roku wypełniał podobne zadania w Zatoce Salerneńskiej, następnie do 16.08. stał na czele eskorty brytyjskich pancerników ostrzeliwujących Salerno. Od 1 do 15-10-1943 roku eskortował konwoje i patrolował w tym samym rejonie oraz wzdłuż wybrzeży Sycylii. 29-11-1943 roku brał udział w walce z lotnictwem nieprzyjacielskim, przyczyniając się do strącenia 8 samolotów. W grudniu 1943 roku niszczyciel eskortował oddziały polskie w drodze do Włoch, w czerwcu 1944 roku uczestniczył w działaniach inwazyjnych u brzegów Normandii. Od września 1944 roku bazował w Harwich, skąd wyruszył w kontynuowane do końca wojny rejsy patrolowe i w osłonie konwojów do Ostendy i Antwerpii.
Zwrócony został Admiralicji Brytyjskiej 28-09-1946 roku.
Charakterystyka okrętu:
Wyporność standardowa 1050 ton;
Wyporność bojowa 1490 ton;
wymiary 85,3 x 9,6 x 2.4 (max. 3,38) m;
uzbrojenie - 6 dział 102 mm, poczwórne działo plot. 40 mm („poom-poom"), 2 działka plot. 20 mm systemu Oerlikon, 2 ckm Lewis, wyrzutnie i miotacze bomb głębinowych;
napęd: turbiny parowe 19000 KM, prędkość 25 węzłów,
załoga 168 ludzi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz