Samolot myśliwski P-47N Thunderbolt
Ostatnią wersją seryjną znanego amerykańskiego samolotu Republic P-47 Thunderbolt, określonego mianem najcięższego myśliwca II wojny światowej, była wersja P-47N. Prototyp tej wersji XP-47N oblatano we wrześniu 1944 roku. W zasadzie konstrukcyjnie niewiele różniła się ona od wersji poprzednich P-47D i P-47M, ale łączyła w sobie jak gdyby ich zalety. Podobnie jak wersja D charakteryzowała się dużym zasięgiem lotu, dzięki zastosowaniu dodatkowych zbiorników paliwa. Podwozie miała identyczne, jak wersja P-47M prawie taki sam silnik. Wyróżniała się natomiast zwiększoną rozpiętością skrzydeł i większą płetwą grzbietową. Oprócz karabinów maszynowych w skład jej uzbrojenia wchodziły bomby i niekierowane pociski rakietowe. Uzbrojenie to czyniło z niej niezwykle groźny wszechstronny samolot myśliwski.
Do produkcji seryjnej wersji P-47N przystąpiono w grudniu 1944 r. Trwała ona rok. W tym okresie wyprodukowano w zakładach firmy Republic w Formingdale 1667 samolotów P-47N oraz w Evansville 149 maszyn tej wersji. Ich zdecydowaną większość użyto głównie już od pierwszych miesięcy 1945 roku w walkach z Japończykami na Pacyfiku. Osłaniały one zarówno amerykańskie bombowce B-17 i B-24, latające superfortece B-29, jak i zwalczały w powietrzu japońskie samoloty myśliwskie i bombowe oraz brały udział w licznych atakach na okręty wroga. W szczytowym okresie walk na początku 1945 roku samoloty P-47N dziennie zrzucały 541 ton bomb oraz wykonywały ponad 1600 lotów bojowych.
Thunderbolty wszystkich wersji, których łącznie wyprodukowano 15 660 egzemplarzy, jak żadne inne amerykańskie samoloty myśliwskie zasłużyły się w II wojnie światowej. Właśnie latając na tych samolotach amerykański as myśliwski polskiego pochodzenia pułkownik Francis S. Gabreski odniósł 31 zwycięstw powietrznych, a jego koledzy piloci kapitan R. S. Johnson 28 zwycięstw i pułkownik H. Zemke 20 zwycięstw. Statystyka zestrzeleń nieprzyjacielskich samolotów wykazuje, że na 4,6 traconych przez wroga maszyn ponoszono stratę 1 Thunderbolta, a więc jest to bardzo korzystny stosunek. Dla uzupełnienia danych kronikarskich warto wiedzieć, że w atakach myśliwsko-bombowych podczas II wojny światowej samoloty P-47 zrzuciły łącznie około 132 000 ton bomb, wystrzeliły 60 000 niekierowanych pocisków rakietowych oraz 135 milionów pocisków z pokładowych karabinów maszynowych.
Od operacji lądowania aliantów w Normandii w czerwcu 1944 r. do końca wojny same tylko samoloty P-47 Thunderbolt zniszczyły hitlerowcom 86 000 wagonów kolejowych, 9000 lokomotyw, 6000 pojazdów opancerzonych i czołgów, 68 000 silnikowych pojazdów mechanicznych, a także 3752 samoloty w powietrzu i 3315 samolotów na ziemi. Są to liczby wymowne.
Na samolotach P-47, latali także piloci polscy. Na Thunderboltach P-47N walczyli nad Pacyfikiem Polacy służący w amerykańskich jednostkach myśliwskich na tym obszarze. Poza jednostkami bojowymi nasi piloci wykonywali na samolotach P-47 loty zapoznawcze i doświadczalne w różnych ośrodkach RAF, np. w Fighter Leaders School Millifield. Warto również odnotować fakt, że pod koniec 1943 roku w dowództwie Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie rozważono możliwość ewentualnego wyposażenia kilku polskich dywizjonów myśliwskich w Anglii w samoloty P-47 Thunderbolt. Do tego jednak nie doszło i zamiast Thunderboltów polskie dywizjony otrzymały inne, także dobre samoloty myśliwskie Mustangi Mk. III.
Samolot Republic P-47N Thunderbolt był uniwersalnym jedno miejscowym samolotem myśliwskim, średniopłatem o konstrukcji metalowej; podwozie klasyczne wciągane w locie; napęd: 1 silnik gwiazdowy 18-cylindrowy Pratt & Whitney R-2800-77 o mocy 2061 kW (2800 KM), śmigło czterołopatowe metalowe o zmiennym skoku;
uzbrojenie: 8 wielkokalibrowych karabinów maszynowych Browning kal. 12,7 mm w skrzydłach, 2 bomby po 454 kg i 4 nie kierowane pociski rakietowe podwieszane pod skrzydłami.
Dane techniczne - wymiary; rozpiętość 12.98 m, długość 11 m, wysokość 4,48 m;
masy: całkowita (w locie) 9400 kg, własna 4990 kg; osiągi: prędkość maks. 750 km/h,
prędkość przelotowa 462 km/h, czas wznoszenia na wysokość 7600 m - 14 min 10 s.
pułap 13 100 m, zasięg 730 km, zasięg maks. 3750 km.
Zobacz także Samolot myśliwski P-47D Thunderbolt
Tagi: Historia II wojny światowej, amerykańskie samoloty 2 wojny światowej,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz