sobota, 26 lutego 2011

Samolot myśliwski pokładowy Firefly F Mk.I


Samolot myśliwski pokładowy Firefly F Mk.I

Jesienią 1939 roku w angielskiej firmie lotniczej Fairey Aviation Company Limited przystąpiono do zaprojektowania dwu miejscowego samolotu wielozadaniowego, mogącego operować z pokładu lotniskowców dla potrzeb marynarki wojennej. Doprowadziło to do zbudowania prototypu nowoczesnego myśliwca morskiego w układzie dolnopłata o nazwie Fulmar, napędzanego silnikiem rzędowym Rolls-Royce Merlin i uzbrojonego w 8 karabinów maszynowych kal. 7,69 mm. Prototyp oblatano w styczniu 1940 roku.



Aby uzyskać jeszcze lepsze osiągi, dobrze opracowaną pod względem aerodynamicznym sylwetkę Fulmara, nieco zmodyfikowaną, postanowiono przystosować do silnika rzędowego Rolls-Royce Griffon II o większej mocy i wyposażyć ją w silniejsze uzbrojenie składające sie z 4 działek kal. 20 mm, bomb i pocisków rakietowych. Prototyp powstałego w ten sposób dwumiejscowego samolotu myśliwsko-rozpoznawczego o nazwie Firefly oblatał pilot doświadczalny wytwórni Chris Staniland 22 grudnia 1941 roku. Podczas prób w locie prototyp potwierdził większość założeń konstruktorów, charakteryzował się dobrymi właściwościami pilotażowymi, a - co było szczególnie cenne miał wystarczające osiągi. W kadłubie za silnikiem mieściła się kabina pilota, za nią znajdował się zbiornik paliwa o pojemności 664 dm3, a tuż za nim kabina obserwatora, w której za fotelem we wnęce przewidziano miejsce dla kamery fotograficznej F.24.

W każdym skrzydle, przy kadłubie, między krawędzią natarcia a przednim dźwigarem, wnętrze zajmował zbiornik paliwo o pojemności 104,5 dm3, na zewnątrz zaś głównych goleni i kół podwozia wmontowano 2 działka. Pod każdym skrzydłem na zamkach można było podwieszać 1 bombę i 4 niekierowane pociski rakietowe. W połowie rozpiętości prawego skrzydła w krawędzi natarcia umieszczono kamerę fotograficzną G.45. Pod koniec 1942 roku prototyp przeszedł kolejne próby na pokładzie lotniskowca HMS Illustrious. Podczas nich osiągnął prędkość maksymalną ponad 500 km/h. Zdało egzamin również uzbrojenie.

Po uzyskaniu zamówień na ten samolot, złożonych przez angielską marynarkę wojenną, przystąpiono do produkcji seryjnej samolotów myśliwskich Firefly F Mk.I 4 marca 1943 roku. Pierwsze egzemplarze tych samolotów otrzymał 1770 dywizjon 1 października 1943 roku Następnym dywizjonem, wyposażonym w myśliwce Firefly był 1771 dywizjon sformowany 1 lutego 1944 roku Dywizjon ten zaokrętowano na lotniskowcu HMS „Indefatigable”, będącym unowocześnionym i zmodyfikowanym okrętem klasy HMS Illustrious. Wzięły one udział w operacji „Mascot" tropienia niemieckiego okrętu wojennego Tirpitz na wodach Norwegii.

Samoloty Firefly były produkowane w różnych wersjach i odmianach. Szczyt ich zastosowania przypadł na okres II wojny światowej. Po jej zakończeniu używano ich jeszcze w lotnictwie kilku krajów do końca lat pięćdziesiątych. W wersji Mk.I oprócz odmiany myśliwskiej F w 1944 roku produkowano wyposażone w urządzenia radarowe odmiany: FR myśliwsko-rozpoznawczą i NF - myśliwca nocnego.

Łącznie wyprodukowano wszystkich odmian wersji Mk.I 872 samoloty Firefly. Do czasu zakończenia produkcji wszystkich wersji było ich w sumie dziewięć do dnia 20 marca 1956 roku ogółem zbudowano 1702 samoloty Firefly. Podczas II wojny światowej na samolotach tych latały także załogi polskie. Polacy rozprowadzali te maszyny drogą powietrzną w latach 1944-45 na terenie Anglii w ramach ATA (pomocniczego transportu lotniczego).

Samolot Fairey Firefly F Mk,I był dwumiejscowym pokładowym samolotem myśliwskim, dolnopłatem o konstrukcji metalowej; podwozie klasyczne wciągane w locie; napęd: 1silnik rzędowy 12-cylindrowy Rolls-Royce Griffon IIB o mocy 1277 kW (1735 KM), śmigło trójpłatowe; uzbrojenie: 4 działka Hispano-Suiza kal. 20 mm, 8 niekierowanych pocisków rakietowych o masie 27,2 kg każdy, 2 bomby o masie 226,5 kg lub 2 bomby po 453,6 kg każda (łącznie do 900 kg bomb).

Dane techniczne:
wymiary: rozpiętość 13.56 m, długość 11,47 m, wysokość 4,74 m;
masy: całkowita (w locie) 6481 kg, własna 4048 kg;
osiągi: prędkość maksymalna 513 km/h na wysokości 5180 m, czas wznoszenia na wysokość 6095 m -
10 min 30 s, pułap 8840 m, zasięg 2195 km.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz