Japoński lotniskowiec Taiho
Japoński lotniskowiec Taiho był jednym z najpiękniejszych lotniskowców zbudowanych przez Japonię w czasie II wojny światowej. Jego wyrazisty styl, był pierwszym, który miał zamknięty łuk huraganu, który znacznie przyczynił się do jego estetyki. BUdowa lotniskowca Taiho została ukończona w dniu 7 marca 1944 roku. Po kilku tygodniach prób serwisowych na japońskim Morzu Wewnętrznym został wysłany do Singapuru, przybywając tam w dniu 5 kwietnia. Następnie TAIHŌ przeniesiono do Lingga Roads, kotwicowiska morskiego na Sumatrze, gdzie dołączył do lotniskowców Shokaku i Zuikaku z Pierwszego Dywizjonu Lotniskowców.Wszystkie trzy lotniskowce zaangażowały się w prace nad nowymi grupami lotniczymi, wykonując operacje startu i lądowania oraz działając jako cele dla pozorowanych ataków powietrznych dla samolotów startujących z lotnisk w Singapurze. 15 kwietnia wiceadmirał Jisaburo Ozawa oficjalnie przeniósł swoją flagę z Shokaku na lotniskowiec TAIHŌ. Wkrótce potem, lotniskowiec został zaangażowany w bitwę na Morzu Filipińskim zaledwie trzy miesiące po jego wejściu do służby jako okręt flagowy admirała Jisaburo Ozawy.
Kiedy amerykańskie lotniskowce zaatakowały wyspy Mariańskie na Morzu Filipińskim siły admirała Ozawy opuściły Tawi-Tawi 13 czerwca, przedzierając się przez Wyspy Filipińskie i obrały kurs na Saipan, by zaatakować działające w pobliżu siły amerykańskich lotniskowców.
19 czerwca 1944 roku lotniskowiec Taiho był jednym z dziewięciu japońskich lotniskowców biorących udział w bitwie o Morze Filipińskie. Tego ranka, o godzinie 07:45, lotniskowiec ustawił się pod wiatr, by wysłać swoje samoloty (16 myśliwców zero, 17 bombowców nurkujących Judy i 9 bombowców torpedowych Jill) w drugiej fali ataku Ozawy. Gdy samoloty lotniskowca TAIHŌ krążyły w powietrzu, aby utworzyć szyk. Podczas startowania samolotu amerykański okręt podwodny USS Albacore wystrzelił w kierunku lotniskowca Taiho sześć torped.
Pilot Sakio Komatsu, który właśnie wystartował z lotniskowca Taiho, zobaczył, jak sześć torped zmierza w kierunku lotniskowca i zanurkował na jedną z nich, ale zakończyło się to porażką. Jedna z torped uderzyła, blokując przednią windę okrętu wypełniając szyb windy benzyną, wodą i paliwem lotniczym, ale opancerzony pokład był nieuszkodzony.
Admirał Ozawa nakazał kontynuowanie operacji. Zespół kontrolujący obrażenia popełnił fatalny błąd. Wierząc, że najlepszym sposobem rozproszenia oparów benzyny było otwarcie wszystkich systemów wentylacyjnych okrętu, początkujący dowódca zespołu kontroli uszkodzeń napełnił statek łatwopalnymi oparami. O 13:30 19 czerwca 1944 roku opary zostały zapalone, a cały statek wybuchł w eksplozji. Statek zaczął bardzo szybko tonąć.
Admirał Ozawa nie chciał opuścić okrętu, ale jego personel był w stanie przekonać go do przeniesienia swojej flagi na krążownik Haguro. Po zejściu Ozawy nastąpiła druga eksplozja, a wkrótce potem lotniskowiec zatonął, zabierając życie 1650 marynarzom
Kraj: Japonia
Klasa statku: Lotniskowiec klasy Taiho
Stocznia: Kawasaki Heavy Industries
Stępka: 10 lipca 1941 r
Wodowanie: 7 kwietnia 1943 r
Służba: 7 marca 1944 r
Zatopiony: 19 czerwca 1944 r
Wyporność: 29770 ton w standardzie; 37270 ton pełna
Długość: 260,6 metra
Szerokość: 27,7 metra
Zanurzenie: 9,6 metra
Prędkość: 33 węzły
Załoga: 1751
Uzbrojenie: 12 dział przeciwlotniczych kal. 100 mm Typ 98 (wz. 1938),
51 działek przeciwlotniczych kal. 25 mm Typ 96
Samoloty: 84, praktycznie 74
tagi: wojna na dalekim wschodzie, lotniskowce japońskie, bitwa na morzu filipińskim
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz