Lotniskowiec HMS Illustrious
Illustrious był pierwszym okrętem w swojej klasie lotniskowców. Projekt był wyjątkowy w tym sensie, że pokład lotniczy był opancerzony, w przeciwieństwie do wielu jego współczesnych poza jego klasą, jednak dodatkowa ochrona ograniczyła również całkowitą liczbę samolotów, które mógł przewozić. Jego pierwsze zadanie sprowadziło go na Morze Śródziemne, gdzie jego główną misją było osłanianie przez samoloty startujące z niego konwojów Maltańskich.
W listopadzie 1940 roku wystartowała grupa 21 bombowców torpedowych przeciwko flocie włoskiej w ataku na Tarent (Taranto) i odniosła spektakularny sukces po zatopieniu jednego pancernika i uszkodzeniu dwóch innych. 11 stycznia 1941 roku został zaatakowany przez niemieckie bombowce nurkujące podczas eskortowania konwoju, zaliczając 8 trafień bombowych. Podczas prac remontowych na Malcie został ponownie zbombardowany. Lotniskowiec popłynął do Aleksandrii w Egipcie w celu przeprowadzenia tymczasowych napraw.
Prace remontowe zakończono w maju 1942 roku. W tym czasie Japonia przystąpiła do wojny, zagrażając brytyjskim posiadłościom w Azji. Brytyjska marynarka wojenna poniosła klęskę po japońskich atakach na Ocean Indyjski w marcu 1942 roku. W rezultacie lotniskowiec HMS Illustrious został wysłany na Ocean Indyjski zamiast wrócić na Morze Śródziemne. W maju 1942 roku jego samoloty zapewniły ochronę dla brytyjskich żołnierzy lądujących w Diego Suarez na Madagaskarze przeciwko francuskim oddziałom kolonialnym.
W 1943 roku lotniskowiec HMS Illustrious powrócił na Morze Śródziemne i dołączył do Force H z siedzibą na Gibraltarze. We wrześniu 1943 roku jego samoloty zapewniały osłonę wojskom alianckim podczas inwazji na Sycylię.
W 1944 roku HMS Illustrious powrócił do Floty Wschodniej na Oceanie Indyjskim, by zaatakować japońskie garnizony w południowo-zachodnim regionie Pacyfiku. W 1945 roku, po okresie odpoczynku i ponownego zaopatrzenia w Fremantle w Australii, popłynął na północ i przyłączył się do alianckich sił zadaniowych Task Force 57, by osłaniać operację desantową na Okinawie. Na Okinawie został trafiony i uszkodzony przez dwa japońskie samoloty szturmowe.
Po wojnie, lotniskowiec Illustrious został przeznaczony do szkolenia i prób ze względu na ciężkie szkody poniesione podczas II wojny światowej. Ostatecznie zmodernizowano ją w okresie od stycznia do sierpnia 1948 roku a następnie przez kolejne sześć lat służył, zanim został wycofany ze służby. Został sprzedany na złom w dniu 3 listopada 1954 roku.
Kraj: Wielka Brytania
Klasa statku: lotniskowiec
Stocznia: Vickers-Armstrong, Barrow-in-Furness, Wielka Brytania
Stępka: 27 kwietnia 1937 r
Wodowanie: 5 kwietnia 1939 r
Służba: 25 maja 1940 r
Wycofanie z eksploatacji 1 grudnia 1954 r
Wyporność: Standard 23000 ton; 28661 ton pełna
Długość: 225,5 metra
Szerokość: 29,18 metra
Zanurzenie: 8,8 metra
Maszynownia: 6 kotłów Admiralicji, 3 turbiny parowe Parsonsa
Moc wyjściowa 110000 SHP
Prędkość: 30 węzłów
Zasięg: 11 000 mm przy 14 węzłach
Załoga: 1200
Uzbrojenie: 8x2 114 mm działa plot., 6x8 dział plot. “pom-pom”
Samolot: 15 Fulmar, 18 Swordfish
tagi: lotniskowce brytyjskie, II wojna światowa na morzach, historia II wojny światowej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz