Pancernik HMS King George V
Pancernik HMS King George V, został zbudowany w 1939 roku. Był pierwszym okrętem nowej klasy pięciu okrętów wojennych w momencie oddania do użytku był najszybszym pancernikiem brytyjskiej Royal Navy. Został zbudowany przez stocznię Vickersa-Armstronga w Naval Yard Walkera w Newcastle w Anglii w Wielkiej Brytanii. Jego główne uzbrojenie to działa 360-milimetrowe były skonfigurowane w dwóch różnych typach wieżyczek; dwa działa znajdowały się w 915 tonowej wieży Mk II, podczas gdy pozostałe działały w dwóch wieżach Mk III z czterema działami o wadze 1 582 ton każda.Dodatkowe uzbrojenie pancernika King George V to 16 dział kalibru 133-milimetry, które były umieszczone w ośmiu bliźniaczych wieżach, każda ważąca 81 ton. Początkowo pancernik miał 4-calowe, poczwórne karabiny maszynowe do obrony przeciwlotniczej, ale począwszy od 1939 roku zostały one stopniowo zastąpione 40-milimetrowymi działkami "pom-pom". Po próbach na morzu, pancernik dołączył do Brytyjskiej Floty Macierzystej w Scapa Flow w Szkocji w Wielkiej Brytanii. Na początku 1941 roku pancernik przewiózł Lorda Halifax do Stanów Zjednoczonych, wpływając do portu w Annapolis w stanie Maryland w Stanach Zjednoczonych.
W dniu 24 maja 1941 roku pancernik HMS King George V znajdował się około 300 do 400 mil od miejsca, w którym niemiecki okręt wojenny Bismarck zatopił pancernik HMS Hood w Bitwie w Cieśninach Duńskich,; po intensywnym polowaniu i kolejnym pościgu, HMS King George V otworzył ogień do Bismarck o godzinie 8:49, dołączając do innych okrętów wojennych już ostrzeliwujących niemiecki pancernik. O godzinie 8:59 znajdował się w odległości około 14,5 km (16 000 jardów) od Bismarcka i stał się celem Bismarcka, choć Bismarck nie zdołał go trafić. O godzinie 9:14, w odległości 11 km (12 000 jardów), jego uzbrojenie mniejszego kalibru zaczęło strzelać. Około 9:30 jego główne działa na krótko przestały strzelać z powodu problemów w blokadach zabezpieczających przed błyskiem. Z powodu niskiego poziom paliwa został odesłany do portu, ponieważ Bismarck został poważnie uszkodzony, brytyjski krążownik "Dorsetshire" pozostał z tyłu, aby zatopić Bismarcka.
Począwszy od końca 1941 roku pancernik HMS King George V działał w Norwegii, aby przeszkadzać niemieckiej żegludze i zapewnić dalszą osłonę dla alianckich konwojów. 1 maja 1942 roku, w mglistą pogodę, zderzył się z niszczycielem HMS Punjabi, który został przecięty na dwie części i został zniszczony. Pancernik King George V odniósł poważne uszkodzenia i musiał być naprawiany w Gladstone Dock w Liverpoolu w Anglii przez prawie dwa miesiące.
Pancernik HMS King George V przepłynął do Gibraltaru w maju 1943 roku, przygotowując się do inwazji aliantów na Sycylię we Włoszech. Podczas operacji bombardował sycylijskie portowe miasto Trapani, bombardował wyspy Levanzo i Favignana i zapewniła wsparcie przeciwlotnicze. Po kapitulacji włoskiej znalazł się wśród brytyjskich okrętów, które eskortowały włoskie pancerniki Andrea Doria i Caio Duilio oraz inne statki na Maltę. Po eskortowaniu konwoju, który miał dostarczyć siły okupacyjne do Taranto we Włoszech, eskortował przejęte włoskie okręty z Malty do Aleksandrii w Egipcie. Podczas lądowań alianckich w Salerno we Włoszech zapewniał wsparcie artyleryjskie.
Pod koniec 1943 roku pancernik HMS King George V otrzymał 20 dział 20-milimetrowych Oerlikon.
Pomiędzy lutym a lipcem 1944 roku pancernik HMS King George V pozostawał w Liverpoolu na potrzeby remontu, otrzymując między innymi dodatkowy sprzęt radarowy i broń przeciwlotniczą. Jego pełna wyporność wzrosła do 44 460 ton po tej modernizacji.
Pod koniec 1944 roku pancernik HMS King George V wyruszył w podróż do Aleksandrii w Egipcie i został krótko skierowany do bombardowania niemieckich pozycji na Morzu Śródziemnym. Przybył na Cejlon 15 grudnia 1944 roku. 16 stycznia 1945 roku wyruszyła w rejs z innymi okrętami wojennymi, bombardując japońskie rafinerie na Sumatrze i w holenderskich Indiach Wschodnich. Pod koniec marca 1945 roku ostrzeliwał lotniska na Wyspach Sakishimo na Wyspach Ryukyu w Japonii. 4 maja ostrzeliwał lotniska na wyspach Ryukyu. W połowie lipca dołączył do amerykańskich pancerników podczas bombardowania Honsiu w Japonii. Wspierał lotniskowce podczas kampanii na Okinawie. W nocy z 29 na 30 lipca 1945 roku ostrzelał Hamamatsu na Honsiu w Japonii, która okaże się jego ostatnią akcją bojową podczas wojny na Pacyfiku. Był obecny podczas japońskiej ceremonii kapitulacji w Zatoce Tokijskiej w Japonii.
W styczniu 1946 roku pancernik HMS King George V przewiózł książę i księżną Gloucester podczas ich oficjalnej wizyty w Australii, powracając do Portsmouth w Anglii w marcu 1946 roku. Był okrętem flagowym Brytyjskiej Floty Królewskiej Marynarki Wojennej do grudnia 1946 roku, kiedy to stał się okrętem szkoleniowym. W czerwcu 1950 roku został umieszczony w rezerwie, a w grudniu 1955 roku jego status został zdegradowany do rozszerzonej rezerwy. W 1958 roku przeniesiono go z jego miejsca w Gare Loch w Szkocji, ponieważ został sprzedany firmie Arnott Young and Company of Dalmuir w Szkocji w celu złomowania.
Kraj: Wielka Brytania
Klasa statku King George V (1939) - Pancernik klasy
Nr taktyczny: 41
Stocznia: Walker's Naval Yard, Newcastle upon Tyne, Anglia, Wielka Brytania
Stępka: 1 stycznia 1937 r
Wodowanie: 21 lutego 1939 r
Służba od: 11 grudnia 1940 r
Wyporność: 38031 ton standardowa; 42237 ton pełna
Długość 227,2 metra
Szerokość: 31,4 metra
Zanurzenie: 9,9 metra
Maszynownia: 8 trójdławnicowych kotłów Admiralicji(wysokociśnieniowe) zasilające 4 turbiny Parsonsa z jednostopniową przekładnią, cztery śruby, jeden ster
Bunkier: 3 918 ton oleju opałowego, 192 ton oleju napędowego
Moc wyjściowa: 125000 SHP
Prędkość: 28 węzłów
Zasięg: 5 400 mm przy 18 węzłach
Załoga: 1631
Uzbrojenie: Armaty 1x2x360mm BL 14in Mk VII, działa BL 14in Mk VII 2x4x360mm, działa Mk I 8x2x133mm QF 5,25in, działa 2pdr 2pdr 64x40mm
Opancerzenie: Pas główny 374 mm, pasek dolny 137 mm, pokład 136 mm (maksymalny), głowice 324 mm, barbety 324 mm
Samolot: 4 Wodnosamoloty
Katapulta: Jedna, podwójna
tagi: pancerniki brytyjskie, II wojna światowa, wojna na morzach,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz