wtorek, 2 stycznia 2018

Amerykański okręt podwodny USS Gar

Historia okrętu podwodnego USS Gar podczas II wojny światowej

Okręt podwodny USS Gar

USS Gar został przekazany do służby w marynarce Stanów Zjednoczonych w kwietniu 1941 roku. Po rejsach szkoleniowych wzdłuż wybrzeża regionu Nowej Anglii w północno-wschodnich Stanach Zjednoczonych wypłynął pod koniec listopada do San Diego w Kalifornii, w Stanach Zjednoczonych, docierając do celu trzy dni po Ataku na Pearl Harbor, który doprowadził Stany Zjednoczone do wojny na Pacyfiku. Po przygotowaniach w Stoczni Marynarki Wojennej Mare Island wypłynął z San Francisco w Kalifornii 15 stycznia 1942 roku do Pearl Harbor na Hawajach.



USS Gar wyruszył w pierwszy z piętnastu wojennych patroli 2 lutego 1942 roku. Patrolował na wodach Imperium, wokół Nagoi i kanału Kii. Podczas pierwszego wojennego patrolu zatopił japoński statek towarowy Chichiubu Maru z południowego Honsiu w Japonii 13 marca o wyporności 1520 ton.

Podczas swojego drugiego patrolu wojennego strzelał do frachtowców z Kwajalein, Wysp Marshalla i japońskiego okrętu podwodnego Q-statek na zachód od Truk, Wysp Karolińskich. Jego trzeci patrol wojenny przyprowadził go na Morze Południowochińskie i Zatokę Syjamską, gdzie jej jedynym kontaktem był statek szpitalny. Zaminował podejścia do Bangkoku w Tajlandii podczas czwartego patrolu wojennego. Podczas piątego patrolu wojennego uszkodził frachtowiec Heinan Maru i hydroplan. Kilka razy wykrył kontakty podczas jego szóstego patrolu wojennego, ale nie otrzymał żadnych szans na atak ze względu na skuteczne japońskie środki przeciwko okrętom podwodnym. Jego siódmy patrol wojenny był jednak skuteczniejszy, zatapiając kilka japońskich statków towarowych na obszarze Filipin.

Jego ósmy patrol wojenny na Morzu Flores na południe od Celebes doprowadził do zatonięcia 500-tonowego japońskiego statku, który osiadł na mieliźnie, aby zapobiec zatonięciu. Po dziewiątym patrolu wojennym wokół Timoru  i holenderskimi Indiami Wschodnimi, odesłany został na remont w Mare Island Navy Yard w Kalifornii. U wybrzeży Wysp Palau, na dziesiątym wojennym patrolu, wielokrotnie atakował japońskie statki, topiąc dwa okręty i uszkadzając kilka innych. Jego jedenasty patrol wojenny zakończył się uratowaniem ośmiu zestrzelonych lotników podczas pierwszego uderzenia na lotnisko na wyspie Palau.

Podczas dwunastego patrolu wojennego na wodach wokół Wysp Bonin użył działa pokładowego, by zaatakować konwój małych japońskich statków towarowych, a jeden z frachtowców został uszkodzony, podczas trzynastego rejsu znów był na służbie ratowników z Yap na Wyspach Karolińskich, wraz z misjami rozpoznawczymi i ostrzałem na lądzie instalacji japońskich na wyspie Yap. Zakończył swój patrol w Brisbane.

Czternasty i piętnasty patrol bojowy były misją specjalną. Działał jako statek transportowy dla personelu, zaopatrzenia przewożąc 16 mężczyzn i 25 ton zaopatrzenia do Santiago Cove na Luzonie a w drodze powrotnej zabrał dokumenty wywiadowcze. Pietnasty patrol Był kolejną misją specjalną, zabierającą zaopatrzenie na Luzon i powracającą do Pearl Harbor z kolekcją przechwyconych dokumentów opisujących japońską obronę na Luzonie.

W okresie od stycznia do kwietnia 1945 roku pozostawał na Hawajach w celu przeprowadzenia remontu, wracając do działania 2 kwietnia. USS Gar służył jako docelowy okręt do walki z podwodnymi okrętami w Saipan i Guam na Marianach do końca wojny. Wrócił do Portsmouth, w dniu 20 października 1945 roku. USS Gar został wycofany ze służby 11 grudnia i umieszczony w rezerwie. USS Gar został sprzedany na złom w dniu 10 listopada 1959 roku.

Kraj                  Stany Zjednoczone
Klasa statku Okręt podwodny klasy Tambor
Nr taktyczny SS-206
Stocznia         Electric Boat Company
Stępka 27 grudnia 1939 r
wodowanie 7 listopada 1940 r
Służba 14 kwietnia 1941 r
Wycofanie z eksploatacji 11 grudnia 1945
Wyporność 1499 ton standardowo; 2410 ton w zanurzeniu
Długość         93,8 metra
Szerokość 8,3 metra
Zanurzenie 4,2 metra
Maszynownia Cztery silniki wysokoprężne General Motors Model 16-248 V16 (5400 koni mechanicznych), cztery silniki elektryczne General Electric z redukcją biegów , dwie baterie Sargo 126 komorowe
Prędkość         20 węzłów
Zasięg 11 000 mil przy 10 węzłach na powierzchni, 48 godzin w zanurzeniu 2 przy 2 węzłach
Załoga 60
Uzbrojenie Przednie wyrzutnie torped 6x533mm, rufowe wyrzutnie 4x533mm, 24 torpedy, 1x76mm działo pokładowe
Prędkość w zanurzeniu 8,75 węzłów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz