Samolot myśliwski Fiat CR.32 Chirri (Świerszcz)
Fiat CR.32 Chirri (Świerszcz) - W kwietniu 1933 roku oblatano nowy myśliwiec CR.32. Główny konstruktor inż. Celestino Rosatelli (od jego nazwiska pochodzi nazwa CR-Caccia Rosatelli - myśliwiec Rosatelliego) zachowując dotychczasowy układ CR.30 oraz ten sam silnik opracował projekt niniejszego o prawie metr rozpiętości i o 40 cm krótszym kadłubie myśliwca. Spadek masy oraz powierzchni nośnej pozwolił uzyskać znacznie lepsze osiągi samolot osiągnął większą o 25km prędkość i zwrotność.CR.32 był eksportowany do Chin, które zamówiły kilkanaście sztuk (18) z czego dotarło 9 sztuk a 6 sztuk użyto w konflikcie z Japonią, Węgier (112 sztuk), Argentyny, Paragwaju (5) i Wenezueli (9). Łącznie wyeksportowano do tych państw ponad 150 samolotów. 45 CR.32 używało lotnictwo Austrii (po Anschlussie Niemcy sprzedali CR.32 Węgrom). Fiat CR.32 stanowił wyposażenie w przytłaczającej większości Włoskiego Legionu oraz jednostek myśliwskich gen. Franco. Do Hiszpanii wysłano 377 CR.32 - zwanych tu Chirri (Świerszcz) od wymawiania liter "C" i "R" a w zakładach Hispano Aviacion wyprodukowano na licencji 100szt. CR.32 quater pod oznaczeniami HA-132LChirri.
Łącznie w zakładach Fiata do października 1939 roku wyprodukowano 1212 samolotów CR.32 wszystkich wersji.
Dane techniczne: silnik rzędowy widlasty 12 cylindrowy chłodzony cieczą o mocy 600KM typu Fiat A-30RA bis.
Uzbrojenie: 2 wkm zsynchronizowane Breda SAFAT kal. 12,7mm umieszczone nad silnikiem oraz w wersjach bis, ter, quater 2 karabiny maszynowe Breda SAFAT kal.7,7 mm na dolnych skrzydłach oraz l00 kg bomb.
Fiat CR.32 był jedną z najbardziej udanych maszyn z okresu swojej epoki i przez lata tworzył trzon Włoskich Sił Powietrznych, znajdowały się na wyposażeniu aż do początku II wojny światowej. Fiat CR.32, to jeden z ostatnich włoskich myśliwców o konstrukcji dwupłata , był to jak najbardziej udany przykład, że przestarzała konstrukcja umożliwiała równorzędną walkę z nowocześniejszymi samolotami. Był wykonany w całości z metalu, tkanin powlekanych, które powodowały szczególną siłę tego samolotu, był szeroko stosowany w hiszpańskiej wojnie domowej, został uznany za godnego przeciwnika, który stwarzał poważne zagrożenie nawet dla pilotów z najnowocześniejszych myśliwców jednopłatowych, przeciwko którym walczył. Doskonała zwrotność tego samolotu czyniła z niego, że był to idealny samolot do akrobacji powietrznych. Powstało wiele zespołów akrobacyjnych w latach 30, które latały na tym myśliwcu.
Wymiary: rozpiętość 9,50m; długość 7,45m; wysokość 2,63m;
masa własna 1386kg; masa całkowita 1905kg;
prędkość max.356km/h; prędkość wznoszenia 12m/sek; pułap 7550m; zasięg 800km.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz