sobota, 5 marca 2011

Samolot rozpoznawczy i torpedowy Albacore


Samolot rozpoznawczy i torpedowy Albacore

W drugiej połowie lat trzydziestych znana angielska firma lotnicza Fairey Aviation Company Limited, specjalizująca się m.in. w budowie samolotów pokładowych operujących z lotniskowców, otrzymała zlecenie opracowania tego rodzaju samolotu, ale w nowocześniejszym układzie jednopłata o znacznie lepszych osiągach od produkowanego w tej firmie samolotu rozpoznawczego i torpedowego Swordfish, trzymiejscowego dwupłata o kabinach odkrytych.



Do prac nad projektem nowego samolotu o nazwie Albacore, oznaczonym symbolem S.41/36, przystąpiono w 1936 roku Po uzyskaniu w maju 1937 roku wstępnego zamówienia na 100 samolotów tego typu, w wytwórni Fairey rozpoczęto budowę dwóch prototypów o numerach fabrycznych L7074 i L7075. Ich budowę zakończono pod koniec 1938 roku Pierwszy prototyp samolotu Albacore został oblatany 12 grudnia 1936 roku Płatowiec o konstrukcji metalowej i stałym podwoziu miał kabinę zakrytą dla trzech osób załogi: pilota, obserwatora i strzelca pokładowego. Uzbrojenie było podobne do uzbrojenia samolotu Swordfish. Dla ułatwienia bazowania na lotniskowcach w samolocie Albacore, jak w Swordfishu Mk.II, zastosowano urządzenie hydrauliczne umożliwiające składanie obu płatów do tyłu, do ścian kadłuba.

Przed podjęciem decyzji skierowania samolotu do produkcji seryjnej zarządzono przeprowadzenie porównawczych prób w locie prototypu z samolotem Swordfish. W trakcie tych prób wprowadzono m.in. zmiany w osłonie silnika, poprawiono sprawność trzyłopatowego śmigła metalowego, a także zwiększono pojemność zbiorników paliwa. Pierwsze samoloty Albacore produkcji seryjnej dostarczono 15 marca 1940 roku do 826 dywizjonu. Po raz pierwszy wzięły one udział w akcji bojowej, jako samoloty tego dywizjonu 31 maja 1940 roku zwalczając środki transportowe Wehrmachtu, dokonującego inwazji Belgii i Holandii, m.in. w pobliżu Ostendy.

Następnie działając z pokładu lotniskowca Formidable ochraniały 92 konwoje płynące z Francji do Anglii, zrzucając przeciw niemieckim okrętom bojowym 214 min i 56 ton bomb. Od listopada 1940 roku Albacore z dywizjonów 826 i 829 strzegły okrętów alianckich, płynących z Anglii do Afryki i wzdłuż jej zachodnich brzegów. Z pokładu lotniskowca Formidable samoloty Albacore w pobliżu Krety 29 marca 1941 roku zwalczały włoskie okręty wojenne, m.in. Vittorio i Vento. W marcu 1941 roku Albacore z 817 dywizjonu bazujące na lotniskowcu Victorious, zaatakowały niemiecki pancernik Tirpitz. W lipcu 1941 roku Albacore z 826 dywizjonu, startując z pokładu lotniskowca Formidable, zwalczały włoskie i niemieckie okręty dostarczające zaopatrzenie dla Afrika Korps gen. Rommla. W 1942 r, samoloty Albacore z dywizjonów 817, 820, 822, 828 i 832 działały z lotniskowców wyżej wymienionych oraz z lotniskowca Furious na Morzu Śródziemnym w rejonie Malty i Tobruku, a od listopada 1942 roku do listopada 1943 roku w pobliżu Sycylii, a potem wokół Półwyspu Apenińskiego.



Jedną z ostatnich akcji bojowych przeprowadzono na samolotach Albacore z dywizjonu kanadyjskiego 24 maja 1944 roku Zaatakowano wówczas torpedami niemiecki okręt wojenny Greif. Po zakończeniu wojny używano ich jeszcze przez kilka lat do lotów treningowych i holowania celów powietrznych. Podczas II wojny światowej na samolotach Albacore latali również piloci polscy. Maszyny te rozprowadzali oni droga powietrzną na terenie Anglii do różnych dywizjonów, działając m.in. w jednostkach ATA nr 4, 8 i 9 Pilots Ferry Pool.

Ogółem do końca 1943 roku zbudowano ok. 800 samolotów tego typu. Samolot Fairey Albacore był trzymiejscowym samolotem rozpoznawczym i torpedowym w układzie dwupłata o konstrukcji metalowej; podwozie klasyczne - stałe; napęd: 1 silnik gwiazdowy 14-cylindrowy Bristol Taurus XII o mocy 800 kW (1085 KM);
uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe kal. 7,69 mm (1 stały Browning w płacie dolnym i 1 ruchomy Wickers K na stanowisku z tyłu kabiny na grzbiecie kadłuba), 1 torpeda kal. 45,7 cm o masie 730 kg podczepiona pod kadłubem albo bomby pod dolnym płatem w zestawach 6x45,36 kg i 4x9 kg lub 6x113,4 kg i 4x9 kg, względnie 3x226,8 kg.

Dane techniczne
wymiary: rozpiętość 15,23 m, długość 12.18 m, wysokość 3.81 m;
masy: całkowita (w locie) 5670 kg, własna 3292 kg;
osiągi: prędkość maks. 256 km/h na wysokości 1220 m, prędkość przelotowa 183 km/h,
pułap 6310 m, zasięg 149/ km

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz