niedziela, 29 maja 2011

Marcel Bloch MB-151


Marcel Bloch MB-151


Samolot ten, konstrukcji całkowicie metalowej, powstał jako jeden z kilku typów myśliwców w wyniku długotrwałego rozwoju kolejnych prototypów. Oblot nastąpił 18 sierpnia 1938 roku i w wyniku prób odbiorczych samolot został skierowany do produkcji seryjnej we francuskim koncernie SNCASO w liczbie 144 egzemplarzy, z których 25 przeznaczono na eksport do Grecji (zdążono dostarczyć tylko 9). Napęd samolotu stanowił silnik Gnóme-Rhóne GR14N-35, mocy 600 kW (815 KM), 14-cylindrowy w układzie podwójnej gwiazdy, napędzający trójłopatowe śmigło tej samej firmy. Uzbrojenie składało się z czterech karabinów maszynowych kalibru 7,5 mm (w wersji greckiej prawdopodobnie 7,9 mm).

Bloch MB.151 był najbardziej nowoczesnym myśliwcem w greckich siłach powietrznych w 1940 roku, wyraźnie lepszym od włoskiego G.50s i także od MC.200s. Ze względu na brak części zamiennych po upadku Francji, oraz fakt, że zostały one pierwotnie zarezerwowane dla obrony Aten samoloty te nie wykonywały dużo działań wojennych. Warto także zaznaczyć, że wszystkie 9 MB.151 zostały dostarczone do Grecji z używanymi silnikami, które łatwo się przegrzewały.

Polscy piloci latali na samolotach Bloch MB.151C1 i MB.152C1 we Francji, trudno jest określić, ilu tych samolotów używali Polacy. W polskim dywizjonie myśliwskim 1/145 znajdowało się 5 samolotów Bloch MB.152C1. Samolotów tych używali będący na przeszkoleniu w dywizjonach francuskich polscy piloci i tak kpt. pil. Antoni Wczelik i sierż. pil. Antoni Markiewicz zestrzelili lecąc na samolotach MB.152C1 niemiecki bombowiec Heinkel He 111 . Po jednym zestrzeleniu zanotowali także piloci klucza mjr pil. Edwarda Więckowskiego z dywizjonu III/9, piloci klucza por. pil. Zdzisława Hennenberga – broniącego ośrodka przemysłowego w Chateauroux oraz piloci klucza kpt. pil. Zdziesława Krasnodębskiego. Łącznie na samolotach MB.151C1 latało 16 polskich pilotów, a na MB.152C1 – 58.

Dane techniczne:
Rozpiętość 10,54 m, długość 9,1 m, powierzchnia nośna 17,32 m kw., masa własna 2097 kg. masa całkowita 2522 kg, prędkość maksymalna 460 km/h, wznoszenie 9.5 m/s, pułap 10 000 m, zasięg 640 km.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz