sobota, 16 kwietnia 2011

Fiat G.50 Freccia (Strzała)


Fiat G.50 Freccia (Strzała)

FiatG.50 "Freccla" (Strzała) został skonstruowany przez inż. Giuseppe Gabrielli w 1936 roku. Gabrielli będący szefem od 1931 roku drugiego biura konstrukcyjnego zakładów Fiata, opracował nowy samolot na zamówienie Ministerstwa Lotnictwa. Ogłoszony konkurs dotyczył całkowicie metalowego jednopłatowego myśliwca z chowanym podwoziem.



Do konkursu stanęły: Caproni z prototypem Vizzola F5, Reggiane 2000, IMAM Ro.51, Macchi C.200 oraz Fiat G.50. Oblot G.50 nastąpił 26 lutego 1937 roku. Ponieważ był pierwszym ukończonym projektem, we wrześniu 1937 roku zamówiono serię 45 płatowców czekając z ostateczna decyzją na wynik prób porównawczych z innymi prototypami. Mimo decyzji rozpoczęcia produkcji MC.200 to jednak dla pewnego zabezpieczenia, zamówiono również 200 G.50 i 14 sztuk Caproni F.5 zaś Reggiane Re.2000 zaoferowano na eksport.



Lyon, Francja. Rok 1944/10. Francuscy cywile oglądają uszkodzony samolot G.50 Fiat, z niemieckimi oznaczeniami na lotnisku w pobliżu Lyonu.


Łącznie wyprodukowano 421 samolotów G.50 wszystkich serii z tego ponad 300 G.50 bis. W lalach 1940-43 ponad 100 G.50 przebudowano na 2-osobową wersję szkolno-treningową oznaczoną G.50B. 35 samolotów sprzedano do Finlandii w 1940 roku. Dane techniczne: silnik 14 cylindrowy w układzie podwójnej gwiazdy o mocy 840KM typu Fiat A.74 RC 38

Uzbrojenie: 2 zsynchronizowane wkm 12,7mm Breea SAFAT umieszczone nad silnikiem. Wymiary: rozpiętość 10,98 m, długość7,80 m, wysokość 2,95 m, masa własna 1900 kg; startowa 2700 kg; prędkość max. 471 km/h, wznoszenia 12,5m/sek, pułap 10700m; zasięg 675km.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz