niedziela, 17 kwietnia 2011

Samolot myśliwski Macchi C.205 Veltro (Chart)


Samolot myśliwski Macchi C.205 Veltro (Chart)

Był ostatnim bojowo stosowanym myśliwcem Castoldiego. Różnica z MC.202 polegała na zastosowaniu nowej jednostki napędowej - DB605 A-1. Pierwszy prototyp został oblatany w dniu 19 kwietnia 1942 roku. A do służby wszedł w roku następnym czyli w 1943 roku. Od trzeciej serii zmieniono uzbrojenie zastępując skrzydłowe karabiny maszynowe działkami MG151 kal.20mm. Zbudowano 262 samoloty. Opracowano wersję Macchi C.205N Orione (Orion) o znacznie większych wymiarach. MC.205N oblatano 1 listopada 1942 roku lecz nie został zastosowany bojowo.



MC.205 Macchi był szybkim, zwrotnym i potężnie uzbrojonym samolotem myśliwskim, jest uznawany za najlepszy włoski samolot podczas II wojny światowej. Pierwsze samoloty Macchi C.205V zostały dostarczone do walczących jednostek na początku 1943 roku. Zaczęły latać , operacyjnie w rejonie Morza Śródziemnego i Afryki Północnej. Latały w eskorcie konwojów płynących do lub z Tunezji. W dniu 20 kwietnia 1943 roku 30 MC205 i MC202 z 1 szwadronu pod dowództwem majora Di Bernardo i kapitana Nioi starło się z około 60 Sptfire w Cieśninie Sycylyjskiej, po gwałtownej walce włosi zestrzelili 17 samolotów Spitfire tracąc przy tym tylko 2 własne samoloty.



Dane techniczne
Silnik rzędowy, 12 cylindrowy Alfa Romeo RA1050RC58 Tifone lub DB-605AI o mocy 1475KM
Wymiary:MC.205 Veltro jak MC.202, zaś MC.205N rozpiętość ll,25 m, długość 9,55 m, wysokość 3,25 m, masa własna MC.205V 2581 kg; MC.205N 2759kg, masa startowa MC.205V 3408kg; MC.205N 3794kg; prędkość MC.205V 642km/h, MC.205N 626km/h, pułap operacyjny 11 000 m, zasięg 1040 km.

Uzbrojenie: MC.205V 2 działka MC151 kal.20mm w skrzydłach i 2 wkm nad silnikiem MC.205N 3 działka MG151 oraz 4 wkm 12,7 mm

tagi: samoloty włoskie, włoskie myśliwce, włoskie samoloty II wojny światowej,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz