Samolot bombowy B-24 Liberator Mk.II
Samoloty tej wersji znalazły się w RAF w 1942 roku. Były one stosowane w odmianach: rozpoznawczej, oznaczanej na kadłubie liteami CR, bombowej literami B oraz transportowej C. Kilkadziesiąt samolotów tej wersji używano również w odmianie pasażerskiej, przeznaczonej do przewozu m.in. ważnych osobistości na długich trasach, samoloty te, będące w składzie angielskiego 511 dywizjonu transportowego lub eskadry rządowej 1425 Flight, oznaczano literami AL, miały one numery od AL503 do AL641. Premier Wielkiej Brytanii Winston Churchill posiadał w tej eskadrze osobisty samolot dyspozycyjny nr AL504 o nazwie Commando.Samolot Liberator Mk.II przystosowany do przewozu ważnych osobistości od wersji bombowej różnił się innym przodem kadłuba oraz wyposażeniem wnętrza. Przód kadłuba miał opływowy kształt bez oszklenia i był osłonięty owiewką z duralu. W tylnej części kadłuba w tzw. salonce znajdowały się wygodne fotele dla przewożonych osób, 3 w obu burtach okna, w środkowej części zaś, w komorze bombowej, urządzono sypialnię z rozkładanymi materacami dla kilku osób. Oprócz stałych zbiorników paliwa rozmieszczonych w skrzydłach i w środkowej części kadłuba, Liberator Mk.II wyposażony był w dodatkowe zbiorniki paliwa w kadłubie w celu zwiększenia zasięgu lotu.
Załoga tej wersji składała się z 7 osób: pierwszego i drugiego pilota, nawigatora, radiotelegrafisty, mechanika pokładowego oraz dwóch strzelców pokładowych obsługujących grzbietowe i tylne stanowiska strzeleckie. Samolotem tego typu nr AL523 z 511 dywizjonu transportowego odbył podróż służbową na Bliski Wschód w czerwcu 1943 roku PremieRządu Emigracyjnego w Londynie i Naczelny Wódz gen, Władysław Sikorski wraz z towarzyszącymi mu osobami. Podróż docelowo przebiegła bez żadnych zakłóceń. Także lot powrotny z Kairu do Gibraltaru w celu uzupełnienia paliwa i wykonania przeglądu technicznego samolotu odbył się bez przeszkód. W dniu 4 lipca 1943 roku po zajęciu miejsc w samolocie przez załogę i pasażerów (poza załogą podróżowało 11 osób pięć zajęło miejsca w komorze bombowej, sześć w salonce) samolot o godzinie 23.10 wystartował w kierunku wschodnim na Morze Śródziemne do ostatniego odcinka lotu powrotnego do Londynu. Niestety, po udanym starcie i osiągnięciu wysokości 46 m, samolot przeszedł w lot nurkowy pod kątem 20° i przy prędkości 265 km/h w odległości ok. 600 m od brzegu uderzył o powierzchnię morza i zatonął. Uratował się tylko pierwszy pilot, dowódca załogi Czech kpt. Edward Max Prchal, pozostałe osoby, w tym gen. Sikorski, zginęły.
W wyniku natychmiastowych intensywnych poszukiwań, prowadzonych do godziny 4.20, udało się wydobyć 11 ciał. Pięć osób nie odnalezionych uznano za zaginione była
wśród nich także córka gen. Sikorskiego Zofia Leśniowska. Powołana do wyjaśnienia okoliczności katastrofy Komisja śledcza ustaliła, że przyczyną wypadku było zablokowanie się sterów wysokości, przez co samolot stał się niesterowany i runął do morza. W sprawozdaniu nie wyjaśniono jednak, co było tego powodem. Opinie na temat katastrofy Liberatora Mk.II AL523 są podzielone, a cała sprawa do dzisiaj nie została jeszcze w pełni wyjaśniona i nadal budzi kontrowersje.
Samolot Consolidated-Vultee B-24C Liberator Mk.II był siedmiomiejscowym samolotem bombowym przystosowanym m.in. do przewożenia ważnych osobistości, górnopłatem z podwójnym usterzeniem kierunku, o konstrukcji metalowej półskorupowej, podwozie trójkołowe z kółkiem przednim wciągane w locie, napęd: 4 silniki gwiazdowe Pratt and Whitney Twin Wasp R-1830-43 o mocy 883 kW (1200 KM) każdy, uzbrojenie: 1 karabin maszynowy Colt-Browning kal. 7,69 mm z przodu kadłuba oraz 2 sprzężone wielkokalibrowe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm w grzbietowej i tylnej wieży strzeleckiej, w odmianie bombowej 4000 kg bomb.
Dane techniczne
wymiary: rozpiętość 33,5 m, długość 20,2 m, wysokość 5,46 m,
masy: całkowita (w locie) 32 200 kg, własna 14 800 kg,
osiągi: prędkość maks. 488 km/h na wys. 7650 m, prędkość przelotowa 322 km/h,
pułap 9750 m, zasięg 4600 km, zasięg maks. 5150 km.
Tagi: historia II wojny światowej, amerykańskie samoloty 2 wojny światowej,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz